Path 2Combined Shapecheckclipboardfacebookgithubglue icongoogle-plusinstagramlinkedinGroupsearchselectslideshareFill 57Group 3Group 2twitteryoutube
Menu
NL
Schermafbeelding 2018 05 24 Om 13 39 17

TRACES: Together Reaching AudienCES

TRACES is een samenwerking van de Thomas More hogeschool (Mechelen) met de Nederlandse hogeschool NHTV (Breda University of Applied Sciences) en de Deense organisatie MMEX (Meaning Making Experience), die musea ondersteunt in hun digitale communicatie en werking. Het project wordt gecofinancierd door het subsidieprogramma Creative Europe. In de periode september tot november 2018 organiseert TRACES drie workshops die musea voorbereiden op en begeleiden in hun digitale transitie. De drie workshops, die in het Engels plaatsvinden, gaan achtereenvolgens over digitale strategie, digital storytelling en tenslotte digitale technologie en tools. Museumprofessionals kunnen gratis deelnemen na aanmelding en selectie.

Het project TRACES (Together Reaching AudienCES) wil ingaan op de volgende vragen: 

Hoe overleven we vandaag de dag als museum in het digitale tijdperk? Hoe kunnen we online meer aanwezig en zichtbaar zijn? Waarom moeten we een digitale strategie ontwikkelen en hoe kan die er uitzien? Hoe kunnen we tentoonstellingen online beter promoten en een tweede leven geven? Van welke technologieën kunnen we gebruik maken om onze verhalen te vertellen? En hoe brengen we een goede samenwerking tot stand tussen kunstkenners, communicatiespecialisten en technische experten? 

Aan de hand van drie meerdaagse workshops in de periode september - november 2018 wil het project musea voorbereiden op en begeleiden in hun digitale transitie.

Workshop 1: Digitale Strategie, 24-26 september 2018, Aarhus (Denemarken)  

Workshop 2: Digital Storytelling, 22-24 oktober 2018, Mechelen

Workshop 3: Digitale technologie, 19-21 november 2018, Breda (Nederland)

De eerste workshop is vooral bedoeld voor musea die nog worstelen met het ontwikkelen van een digitale strategie. De twee laatste workshops richten zich eerder tot musea die al een digitale strategie hebben ontwikkeld, maar een stapje verder willen gaan in hun digital storytelling.

De workshops duren telkens drie dagen en zijn hands-on en interactief. Je kunt een concrete case/probleemstelling meebrengen naar de workshop en die voorleggen aan experten uit zowel de museumsector als de media. Het is de bedoeling dat je na de workshop terugkeert naar het museum met concrete ideeën om de schat aan materiaal in jouw museum op een verantwoorde en creatieve manier toegankelijk te maken.

De reis- en de verblijfskosten worden volledig gedekt door TRACES. Er wordt wel een bedrag van 150 euro per persoon gevraagd om de overige kosten te dekken.

Je kunt je als museum inschrijven voor één van de drie workshops. Meer informatie vind je op de projectwebsite www.traces.eu.

Je kan nog niet inschrijven, maar wel al aanmelden om geïnformeerd te worden, zodra inschrijven mogelijk is.

Contact: ann.verlinden@thomasmore.be

De projectpartners zijn: 

Thomas More hogeschool (Mechelen)

NHTV (Breda University of Applied Sciences) 

MMEX (Meaning Making Experience)


Vlaanderen - Verbeelding werkt