Path 2Combined Shapecheckclipboardfacebookgithubglue icongoogle-plusinstagramlinkedinGroupsearchselectslideshareFill 57Group 3Group 2twitteryoutube
Menu
NL
Screen Shot 2018 09 24 At 15 09 07

Screenshot van de beelden gepubliceerd op Wikimedia Commons door het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG) tijdens het trainingskamp

PACKED vzw: verslag nazomers trainingskamp ‘open culturele content’

Het nazomers trainingskamp 'open culturele content' dat PACKED vzw van 17 tot en met 21 september voor erfgoedwerkers organiseerde, zit erop. Gedurende vijf dagen hebben we met de deelnemers onderzocht hoe je de principes van open culturele content (bruikbaarheid, vindbaarheid, bereikbaarheid en zichtbaarheid) in praktijk kunt toepassen. We hebben samen nieuwe tools leren gebruiken, en datasets en beelden effectief op beschikbare online platformen gepubliceerd. Wij hebben er alvast erg van genoten, en bedanken dan ook alle deelnemers, collega's en sprekers voor hun bijdrage aan het succesvolle resultaat! Hieronder vind je het verslag van de verschillende werksessies.

Op de vijfentwintigste verdieping van de WTC-I-toren in Brussel met een mooi uitzicht op Brussel hebben de veertien deelnemers van gedurende vijf dagen een reeks hands-on workshops gevolgd over de verschillende aspecten en principes van open culturele content. Het vertrekpunt van de workshop was de visienota Een Vlaams cultuurbeleid in het digitale tijdperk. Elke dag lag de focus op een specifiek aspect:

  • Op maandag 17/9 ging was het dagthema de bruikbaarheid van content. We hebben behandeld hoe je je verschillende interne en externe doelgroepen en hun noden in kaart kunt brengen, en specifieke gebruikersscenario's kunt uitschrijven. Om de data beter bruikbaar te maken, en vertrekkend van de gebruikersscenario's, zijn we ook ingegaan op datacleaning en verrijking m.b.v. OpenRefine.
  • Op dinsdag 18/9 stond vindbaarheid centraal, waarbij de infrastructuur en principes van persistente identificatie werden besproken. De deelnemers hebben de persistente URI's aangemaakt voor hun datasets en de werking van een Resolvertool bestudeerd.
  • Op woensdag 20/9 werd het thema open toegelicht en werden de verschillende rechtenstatuten voor cultureel-erfgoedobjecten, de metadata erover en reproducties ervan besproken. Ook de verschillende bestaande rechtenverklaringen en de manieren om voor de meest gepaste te kiezen en die in te bedden in je data kwamen aan bod.
  • Op donderdag 21/9 hebben we data bereikbaar gemaakt door hands-on data en beelden op bestaande platformen te publiceren. In de voormiddag hebben alle deelnemers geleerd hoe ze het Github-platform kunnen gebruiken om hun opgeschoonde en persistent geïdentificeerde testdatasets als een downloadbaar CSV-bestand online te publiceren. In de namiddag hebben we samen een dataset van het Museum Plantin-Moretus als Linked Open Data gepubliceerd op Wikidata. Daarna hebben we de tools en procedures besproken om beelden op Wikimedia Commons te publiceren.
  • Vrijdag 22/9 stond in het kader van de zichtbaarheid van je open culturele content. De deelnemers hebben geleerd hoe ze gebruikersrichtlijnen voor hun data en beelden kunnen opstellen en die als een introductie opnemen bij hun data. We hebben het ook gehad over de bestaande tools waarmee je visualisaties en statistieken van je data kunt maken, als een preview voor de gebruiker en in functie van rapportering.
  • Als kers op de taart heeft de deelnemer van het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG) met de hulp van andere deelnemers en collega's data en beelden m.b.t. de eigen collectie van 56 lithografieeën van Pieter Joseph de Pannemaeker op Wikidata en op Wikimedia Commons gepubliceerd!

Daarnaast kregen de deelnemers elke dag een boeiende presentatie van een spreker uit de sector die het thema van de dag kwam illustreren met eigen ervaringen:

  • Ykje Wildenborg (ModeMusem Antwerpen) vertelde over het opzetten en uitvoeren van een datacleaningproject en waarvoor je daarbij moet opletten.
  • Chris Dijkshoorn (Rijksmuseum Amsterdam) sprak over het voortschrijdend inzicht over het gebruik van persistente URI's in het Rijksmuseum en hoe zij er praktisch mee omgaan.
  • Pieter-Jan Pauwels (Open Knowledge Belgium) toonde wat de meerwaarde is van vrij beschikbare kennis om tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen. 
  • Jeroen De Meester (Musea en Erfgoed Antwerpen) vertelde hoe hij het DAMS (Digital Asset Management Systeem) in Antwerpen inzet om collecties van de instellingen bereikbaar te maken.
  • Maarten Brinkerink (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) vertelde hoe zij via open data hun organisatie in de markt zetten als open en innovatief.

Een overzicht van het verloop van het trainingskamp en beeldmateriaal vind je op onze Twitter-account.

Heb je de workshops gemist en heb je interesse in de thema's, volg dan zeker onze nieuwsbrief voor meer nieuws over onze vormingsactiviteiten. In oktober 2018 volgt er o.a. een Wikidataworkshop waarvoor nog enkele plaatsen beschikbaar zijn. Geïnteresseerd? Dan kun je je hier nog inschrijven.

Vlaanderen - Verbeelding werkt