Path 2Combined Shapecheckclipboardfacebookgithubglue icongoogle-plusinstagramlinkedinGroupsearchselectslideshareFill 57Group 3Group 2twitteryoutube
Menu
NL
Img 20190316 1355582 Def

Deelnemers van de hackathon aan het werk in het STAM.

PACKED: verslag Hack the Museum

16.03.19 event

De negende editie van de jaarlijkse hackathon van de stad Gent zit er alweer op. Omdat deze editie in het teken stond van hergebruik van cultuurdata kon PACKED niet ontbreken. PACKED-medewerker Sam Donvil presenteerde datasets die door ons en door VIAA als linked open data gepubliceerd werden. Hij was ook lid van de jury die het beste prototype uit de hackathon bekroonde.

Zoals ieder jaar streefden de organisatoren ook in 2019 naar co-creatie en samenwerking, en hoopten ze creatieve oplossingen en toepassingen te vinden die gebruik maken van Gentse open data. Op 7 maart was het net gerenoveerde Industriemuseum gastheer voor het pitchmoment Datadive - Datanight at the museum, dat de deelnemers van de hackathon wou prikkelen. 

Ook de hackathon van 16 maart vond plaats in een museum. De deelnemers kregen de tijd van 9u s'ochtends tot 17u om in het refectorium van het STAM een prototype te bedenken dat de cultuurdata op een innovatieve manier zou hergebruiken. Daarnaast stelde het bedrijf Pozyx, dat momenteel in het kader van het project Museum of things for people in het Designmuseum met locatiebepaling experimenteert, in het STAM zijn apparatuur ter beschikking aan de deelnemers.

Een greep uit de prototypes die tijdens deze editie werden gerealiseerd:

  • Artfuse: een app die augmented reality gebruikt om musea tot leven te brengen;
  • Exhibitly: mensen kunnen via een app stemmen op de gearchiveerde kunststukken die ze willen zien in het museum;
  • Whitespace: gepersonaliseerde museumcollectie;
  • Dropaudio: de hele stad wordt een museum, Dropaudio gidst je!
  • Snek the Museum: een toffe manier om random een museum te ontdekken in Gent;
  • QuizM: een soort quiz aan de hand van motion tracking (Pozyx), bedoeld om het museumbezoek van studenten/klasgroepen interactiever te maken;
  • AR schattenjacht: augmented reality app die je begeleidt bij een schattenjacht;
  • Muscord: een discord bot waarmee men info over verschillende musea, hun collecties en hun toegankelijkheid kan verkrijgen;
  • Artlink: app die gebruik maakt van gamification om mensen kennis te laten maken met kunst en elkaar.

In de jury zetelden Sam Donvil (PACKED), Carlo Dieltjens (Publiq), Hans Fraiponts (Digipolis), Rosemie Callewaert (Istoire) en Lien Puttemans, Marie-Julie Dellaert, Karen Rodts, Frederik Verstraete en Simon Adriaensen (allen Stad Gent). Whitespace kwam als het meest overtuigende project uit de bus. De sterke kanten van het project waren:

  • het duidelijk gestructureerde project van dataverzameling;
  • het vormen van een contentconsumptieprofiel voor de bezoeker;
  • het gebruik van verschillende datasets over individuele museumcollecties heen.

De data en content die PACKED de afgelopen jaren heeft ontsloten op Wikidata en Wikimedia Commons, bleek zich goed te lenen tot het gebruik in de apps, al zijn die in hun huidige vorm eerder mockups die geen data en content rechtstreeks uit externe platformen trekken.

De data over de kranten van het Nieuws van de Groote Oorlog die recentelijk door VIAA als Linked Open Data Fragments gepubliceerd werd, werd niet gebruikt; ze sloot thematisch ook minder aan bij een hackathon rond museumcollecties.

Voor een overzicht van de prototypes van deze en vorige edities van de hackathon Apps for Ghent, kun je hier terecht!


Beeld: Sam Donvil (PACKED), CC0

Vlaanderen - Verbeelding werkt