PREFORMA: interviews over het gebruik van Mediaconch (publicatie)

In het kader van het Europese project PREFORMA werd naast veraPDF en DPF Manager ook MediaConch ontwikkeld als validatietool voor audiovisuele bestanden, meer specifiek voor de combinatie Matroska, Linear Pulse Code Modulation (LPCM) en FF Video Codec 1 (FFV1). PACKED vzw was als werkpakketleider in PREFORMA nauw betrokken bij die ontwikkeling. In het kader van PREFORMA werden ook een aantal interviews afgenomen met professionals die in hun dagelijkse praktijk gebruik maken van MediaConch. Die zijn nu raadpleegbaar.

Dit zijn de geïnterviewden:

Ben Turkus and Genevieve Havemeyer-King van de NYPL
Ben Turkus is al lang fan van MediaInfo/MediaConch, 'Assistant Manager of Audio and Moving Image Preservation' in de New York Public Library, en daarvoor werkte hij in de Bay Area Video Coalition in San Francisco, aan projecten vergelijkbaar met MediaConch. Genevieve Havemeyer-King is sinds ongeveer een jaar 'Media Preservation Assistant' voor de NYPL’s 'Preservation of Audio and Moving Image Unit (PAMI)'. Als deel van het initiatief om de audiovisuele onderzoekscollectie die risico lopen te bewaren, is het belangrijkste taak tot nu toe geweest om de massadigitalisering van magnetische en optische media mee te coördineren. Dit omvat onder andere het verfijnen en documenteren van technische specificaties, het implementeren van een robuuste workflow voor kwaliteitscontrole voor een groot volume van deliverables, het digitaliseringsproces 'tracks', en een inventaris bijhouden van onze verzendingen naar en van leveranciers. Als eerste van verschillende poortwachters voor het media ingesteld systeem en digitaal depot, assisteert zij Ben ook met het migreren en begeleiden van items op hun weg naar langetermijnvisie preservering. Lees dit interview.

Julia Kim, Digital Assets Specialist in het American Folklife Center in de Library of Congress.
Tot nog toe heeft Julia Kim MediaConch vooral gebruikt om rapporten te creëren voor nieuwe binnenkomende born-digital video van het Civil Rights History Project en DPX files van gedigitaliseerde celluloid film. Lees dit interview.

Marion Jaks, video-archivaris in de Oostenrijkse Mediathek (Österreichischer Mediathek), het Oostenrijkse geluids- en videoarchief.
Haar voornaamste werkdomein is de digitalisering van analoge video's en kwaliteitscontrole van videobestanden die in het archief binnenkomen. Aangezien de laatste jaren steeds meer digitale content in de collectie terechtkomt is het omgaan met digitale bestanden van verschillende formaten een steeds groter deel van haar job. Lees dit interview.

Kieran O’Leary werkt in het Irish Film Archive, onderdeel van het Irish Film Institute.
Kieran O'Leary is gefascineerd door digitale video sinds ongeveer 2002, toen hij zijn eerste home PC kreeg. Hij was toen 17, dus vrij laat begonnen. Hij begon zijn eigen DVD collectie te encoderen naar MPEG-4 ASP AVI bestanden en het proces fascineerde hem. Een paar jaar later kwam hij als amateur filmer en fotograaf in contact met het Irish Film Instituut, deed er een stage en bleef. Nu werkt hij aan code, workflows, metadata, digitalisering/migratie, en het verbeteren van de toegang tot de collecties. Lees dit interview.

Kathryn Gronsbell is Digital Collections Manager in Carnegie Hall.
Kathryn Gronsbell ontwikkelt en ondersteunt duurzame praktijken in verband met de levenscyclus van digitale bronnen, om de beschikbaarheid en integriteit van materiaal over de Hall en z'n geschiedenis, collecties, programma's en acties te verzekeren. Op twitter heeft ze het o.a. over de kwaliteitscontrole van metadata. Lees dit interview.

Neem ook eens een kijkje op de PREFORMA-sectie op Digitalmeetsculture.net

  • Terug naar overzicht
met de steun van de vlaamse overheid

Copyright © 2017 PACKED / Legaal / Privacy / Sitemap
Webdesign by thisconnect.be / pixelman.be